Tarikh/Hari : 26/3/2012(Isnin)
Kelas : 2A
Mata pelajaran : Sains
Tajuk : Tumbesaran Haiwan – Tidak Menyerupai Ibu Bapa
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat
i. menyenaraikan jenis haiwan yang berlainan rupa dengan ibu
bapa.
ii. mengenali kitaran hidup rama-rama dan katak
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempunyai pengetahuan tentang haiwan boleh
membesar secara berperingkat-peringkat dari kecil hingga
besar
Konsep : Rupa bentuk haiwan yang berlainan dengan ibu bapa,contoh
Rama-rama dan katak.
Bahan : Buku Teks, Power Point, Buku Cerita, Lembaran kerja,
Nilai : Menyayangi haiwan
Kemahiran : Kaedah bercerita, Mencirikan, Kemahiran ICT, Membuat Urutan
Kaedah soal jawab,Memerhati,Membandingkan, dan Projek
kumpulan
Langkah/ | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran & | Pembelajaran | Catatan |
Masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||
Set induksi (3 minit) | Bercerita dengan panduan buku cerita yang bertajuk “ Anak angsa yang buruk rupa” | 1. Guru menceritakan “Anak angsa yang buruk rupa” kepada murid- murid. . 2.Guru bertanya : “Dalam cerita ini, apakah yang telah berlaku kepada anak burung setelah dewasa?” 3.Guru mengaitkan jawapan yang dinyatakan oleh murid dengan jenis haiwan yang tidak menyerupai ibu bapa. | 1.Murid-murid mendengar cerita daripada guru. 2.Murid menjawab: “Anak angsa telah bertukar menjadi seekor angsa yang cantik setelah besar.” | Buku cerita Kaedah bercerita Kaedah soal jawab |
Langkah 1 (10 minit) | 1. Jenis haiwan berlainan rupa dengan ibu bapa. 2.Kitar hidup rama-rama dan katak. | 1.Guru menggunakan power point untuk memperkenalkan jenis haiwan yang tidak menyerupai ibu bapa. (katak dan rama-rama) 2. Guru menerangkan kitaran hidup katak dan rama-rama. 3.Guru menyuruh murid-murid menyatakan ciri-ciri berudu dan beluncas berbanding dengan ibu bapa haiwan tersebut. | 1.Murid memerhatikan gambar-gambar yang dipamerkan melalui Power Point. 2.Murid mendengar penerangan guru mengenai perubahan rupa bentuk haiwan semasa tumbesaran. 3.Murid diminta menyatakan ciri- ciri yang berlainan dari segi perubahan rupa berdasarkan kitaran hidup katak dan rama- rama. | Power Point Memerhati Penerangan Mencirikan Membanding Menyatakan |
Langkah 2 (10 minit) | 1.Peringkat tumbesaran haiwan | 1.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid- murid. 2.Guru memantau sambil memberi bimbingan ketika murid menjawab soalan lembaran kerja. | 1.Murid-murid menjawab soalan lembaran kerja. | Lembaran kerja 1 & 2 (set 3) |
Langkah 3 (5 minit) | 1.Guru memilih seorang murid untuk menyatakan jawapan bagi setiap soalan dalam lembaran kerja. . | 1.Murid membentangkan jawapan di depan kelas. | ||
Penutup (2 minit) | Membuat kesimpulan pelajaran dengan menyatakan 1.menyenaraikan jenis haiwan yang berlainan rupa dengan ibu bapa. 2.menyatakan kitaran hidup rama-rama dan katak. | 1.Guu menaksir kefahaman murid dengan bersoal jawab. 2.Guru menaksir kefahaman murid dengan memberi kuiz pendek. | 1.Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru. 2.Murid menjawab kuiz pendek. | Penaksiran Membuat kesimpulan |
Sila beri komen untuk penambahbaikan!
ReplyDeleteTerima kasih.